De 10+ wandelgroep van Stadsdorp Gracht en Straatjes had met zaterdag 26 november 2022 een voortreffelijke dag uitgekozen voor een wandeling in Amsterdam Zuid-Oost: een beetje fris, maar droog en regelmatig volop zon.

Metro 53 bracht ons naar eindpunt Gaasperplas, waar we ons eerst maar eens verdiepten in de geschiedenis van de Amsterdamse metro-aanleg. De eerste plannen voor een metro in Amsterdam dateren al van 1922, maar toen een berekening in 1929 uitwees dat de kosten voor een eerste – nog zeer bescheiden – traject op 29 miljoen gulden zouden uitkomen, stemde de gemeenteraad het plan af. Wat nu een schijntje is, was bijna honderd jaar geleden een onneembare financiële barrière. Daarna kwamen crisis- en oorlogsjaren, zodat het tot 1968 duurde voordat burgemeester en wethouders een nieuw plan presenteerden, waarvan de ingebruikneming van de lijn naar o.a. station Gaasperplas in 1977 het resultaat was.

Lopend door een park uit de tijd van de Floriade ’82 bereikten we al snel de Gaasperplas, eind jaren ’60 gegraven voor de zandwinning t.b.v. de aanleg van Gaasperdam. Nu is het een recreatieplas, hier en daar wel 35 meter diep, waar het aangenaam langswandelen was. Maar niet dan nadat we stil hadden gestaan bij de voormalige gemeente Weesperkarspel, die in 1966 werd opgeheven om Amsterdam de gelegenheid te geven op -nieuw – eigen grondgebied grootschalige woningbouw te plegen, de latere Bijlmer. De toenmalige burgemeester Gijsbert van Hall heeft hier krachtig aan bijgedragen. En zo ontstond een stuk Amsterdam, dat van het centrum gescheiden was door de gemeenten Diemen en Duivendrecht.

Na een ‘krentenbolpauze’ op het dak van de in 2020 geopende tunnel over de A9 en een koffiestop aan het Bijlmerplein, liepen we echt door Zuid-Oost (met ook aandacht voor de Zweedse diplomaat Raoul Wallenberg die in de Tweede Wereldoorlog talloze joden in Boedapest van de dood redde).

Ons volgende punt om stil te staan was het monument voor de Bijlmerramp, waar op zondagavond 4 oktober 1992 een vrachtvliegtuig van El Al na verlies van twee motoren op het snijpunt van de flats Groeneveen en Kruidberg neerstortte. Ook het monument rond ‘de boom die alles zag’ kreeg ruim onze aandacht.



Enigszins stil hervatten we onze wandeling die ons verder langs Bijlmerweide, een glimp opvangend van de Gaasp en door het Gaasperpark voerde naar de Gaasperplas, vanwaar het nog maar een klein stuk lopen was naar het gelijknamige metrostation, begin- en eindpunt van deze verrassende wandeling.



De volgende wandeling zal zijn op zaterdag 17 december 2022.